روابط عمومی حرفه ای چيست؟
در جهت ارتقاء سطح علمی و دانش عمومی

آمار مطالب

کل مطالب : 257
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 70
باردید دیروز : 17
بازدید هفته : 285
بازدید ماه : 495
بازدید سال : 1218
بازدید کلی : 518899

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)


نویسنده : برات دشتی
تاریخ : سه شنبه 15 فروردين 1391
نظرات

حرفه اي ها و واژه حرفه اي در كشورهاي كمتر توسعه يافته كمتر مورد توجه قرار گرفته است زيرا كمتر اتفاق افتاده است كه تجربه و تخصص آشتي كنند و دست در دست هم به آباداني ياري رسانند.

در چنين كشورهايي اكثر افراد يا صرفا با استناد به تجربيات شخصي فعاليت و كار مي كنند و به مفاهیم و تکنولوژیها و روشهای جدید توجهی ندارند يا با تخصص به كار مي پردازند و بدون توجه و كمك تجربيات ديگران، به تجربه كردن روي مي آورند كه خود عامل از دست رفتن زماني طولاني مي شود و زماني تجربه به دست مي آيد كه زمان ترك كار و فعاليت فرا رسيده است.

در حالي كه اگر يك متخصص با كمك تجربيات ديگران و فعاليت همه جانبه كار كند در زماني كوتاه حرفه اي مي شود. به مفهومي ديگر حرفه اي با فرمول زير معنا مي يابد:

حرفه اي = تخصص + تجربه

حال با چنين تعريف و تصويري كه از حرفه اي داريم مي خواهيم بدانيم كه روابط عمومي حرفه اي چيست؟ و چه ويژگيهايي دارد؟

روابط عمومي حرفه اي آن نوع روابط عمومی است که شاغلان آن دارای تخصص باشند و تجربه کافی نیز برای انجام امور به دست آورده باشند به بیانی دیگر اگر مدیر و کارکنان یک روابط عمومی فقط افرادی باشند که بنا به تجربیات خود به شغل روابط عمومی مشغول هستند به آن روابط عمومی حرفه ای نمی گوییم همچنین اگر مدیر و کارکنان یک روابط عمومی فقط افرادی باشند که بنا به تخصص های مرتبط (ارتباطات، روابط عمومی و ...) به شغل روابط عمومی مشغول هستند و تجربه کاری مفیدی ( حداقل 5 سال برای مدیران و 3 سال برای کارکنان) ندارند به آن روابط عمومی حرفه ای نمی گوییم.

لذا روابط عمومی حرفه ای نوعی از روابط عمومی است که کارکنان و مدیران آن الزاما دارای تخصص باشند و از حداقل تجربیات برخوردار باشند تا بتوانند وظایف چهارگانه روابط عمومی حرفه ای (تحقیقات، انتشارات، تبلیغات و ارتباطات) را به نحوی شایسته انجام دهند.

روابط عمومی حرفه ای نوعی از روابط عمومی است که با افکارسنجی و تحلیل افکار عمومی آشناست، آثار و پیامدهای اخبار و اطلاعات رسانه ها را پیش بینی می کند، تبلیغات را غایت کار نمی داند و  ارتباطات را برای رسیدن به هدف نهایی روابط عمومی یعنی ایجاد و توسعه تفاهم به عنوان محوری ترین فعالیت روابط عمومی توسعه می دهد.

در یک روابط عمومی حرفه ای کارشناسان ارتباطات، روابط عمومی، روانشناسی، تبلیغات، روزنامه نگاری و جامعه شناسی مشغول فعالیت هستند و برای دستیابی به اهداف متعالی سازمان تلاش می کنند.

به مفهومی دیگر روابط عمومی بدون بکارگیری کارشناسان مرتبط  نمی تواند در لیست روابط عمومی های حرفه ای قرار گیرد هر چند لازم است این کارشناسان تجربه لازم را کسب کنند. یعنی تقریبا بیشتر افرادی که تخصص لازم را ندارند و فقط در روابط عمومی عمر می گذرانند هرگز وارد دنیای روابط عمومی حرفه ای نمی شوند مگر دوره های تخصصی و حرفه ای آموزش روابط عمومی را طی کنند.

 

 

  • احمد یحیایی ایله ای (دکترای ارتباطات)


تعداد بازدید از این مطلب: 807
|
امتیاز مطلب : 72
|
تعداد امتیازدهندگان : 24
|
مجموع امتیاز : 24


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


من از دار المومنین ،دارالولایه سیستانم شهر دوستداران اهل بیت (ع) آنجا که شور و شوق بود، صداقت و مردانگی را چار می زدند ،شهر دوستی بود و شجاعت ،شهر زادگاه رستم نام آورترین چهرهٔ اسطوره‌ای در شاهنامه ی فردوسی و به تبع آن برترین چهرهٔ اسطوره‌ای ادبیات فارسی (فردوسی )، سرزمین یعقوب لیث صفاری کسی که ایران را از یوغ اعراب رهانید.من سیستانی ام و آرمانم آبادانی فرهنگ و تاریخ سیستان،بیایید تا رستمانه سیستان را آباد کنیم. سیستانیم ، سیستان همه دلخوشی های من است.دارای تحصیلات عالی در رشته مدیریت برنامه ریزی آموزشی ،از خدمتگزاران مردم در آموزش عالی و دارای سوابق خدمتی در آموزش و پرورش می باشم، سعی دارم از طریق دنیای مجازی اطلاعات لازم در این زمینه را به نظر دوستداران برسانم امید است دوستان در هر چه پر بار شدن این سایت مرا همراهی نمایند .منتظر نقطه نظرات سازنده شما هستم. در كوچه تنهایی تو را می خوانم از پشت پنجره های بسته تو را می خوانم هنگامی كه قاصدك می آید با او نام تو را فریاد می زنم با شاپركها در آسمان آبی هم صدا می شوم


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود